I denne uge faldt jeg over EU's nye kørekortsdirektiv, hvor man blandt andet vil tillade 17-årige at køre lastbil med ledsager og sænke aldersgrænsen for erhvervskørekort. Mens jeg læste mig gennem de velmenende initiativer om digitale kørekort og prøveperioder for nye bilister, kunne jeg ikke lade være med at undre mig: Er vi virkelig på vej mod en fremtid, hvor børn skal kunne køre bil med en hastighedsbegrænsning på 45 km/t?
Intentionen bag EU's "Vision Zero" – nul trafikdræbte i 2050 – er naturligvis prisværdig. Men når man samtidig åbner døren for yngre bilister, virker det som et paradoksalt skridt. Vi har i dag en situation, hvor 15-årige ikke må køre på en knallert 45, men potentielt kan få lov til at styre et flere tons tungt køretøj. Selv med hastighedsbegrænsning forekommer det mildest talt inkonsekvent.
Hvad fortæller egentlig evidensen os om sammenhængen mellem meget unge bilister og trafiksikkerhed? EU's eget direktiv indfører netop en to-årig prøveperiode for nye bilister og skærpede regler for alkohol – en indirekte anerkendelse af, at uerfarne bilister udgør en særlig risiko. Alligevel overvejer man at sænke aldersgrænserne markant.
Tænk også på de praktiske konsekvenser. Forestil jer morgentrafikken, hvor 45 km/t biler med teenagere bag rattet danner propper i trafikken. Vi kender allerede problemet fra knallert 45 og skolevogne, der ofte resulterer i risikable overhalinger fra utålmodige bilister. Er flere langsomtkørende køretøjer virkelig svaret på vores trafiksikkerhedsudfordringer?
Miljømæssigt rejser forslaget også spørgsmål. Hvis disse hastighedsbegrænsede biler skal køre på fossile brændstoffer, skaber vi en ny kategori af ineffektive køretøjer, der kører med unødigt høje emissioner i forhold til deres hastighed. Selv med elbiler vil det betyde flere køretøjer på vejene og dermed øget trængsel og ressourceforbrug.
Jeg anerkender naturligvis behovet for at tackle chaufførmangel og give unge mulighed for mobilitet. Men er løsningen virkelig at sætte børn bag rattet?
EU har mange vigtige trafiksikkerhedsspørgsmål at tage fat på – standardiserede parkeringsregler på tværs af medlemslandene, for eksempel. Men at sænke aldersgrænsen for bilkørsel virker som en afsporing fra den egentlige vision om sikre veje.
Måske skulle vi spørge os selv, om vi virkelig ønsker en fremtid, hvor trafiksikkerhed og 15-årige bag rattet skal gå hånd i hånd. For nogle visioner er måske bedre på papiret end på asfalten.