Blog

Formel 1 Pre-season test 2025

FORMEL 1 PRE-SEASON TEST 2025: Hvem har overtaget?

Dag 1: McLaren viser muskler i Bahrain

Formel 1-sæsonen 2025 fik sin uofficielle start onsdag den 26. februar, da alle 10 teams rullede deres nye biler ud på Bahrain International Circuit til den første dag af den afgørende pre-season test. Under usædvanligt kølige forhold i ørkenen fik vi det første reelle indblik i, hvordan styrkeforholdet potentielt kan se ud i den kommende sæson.

McLaren slår tonen an

Det var Lando Norris, der satte den hurtigste tid på åbningsdagen med 1m 30.430s på medium dæk. Dette var særligt bemærkelsesværdigt, da tiden kun var 0,8 sekunder langsommere end McLarens bedste kvalifikationstid fra Bahrain Grand Prix 2024. McLarens tekniske direktør James Key har gennem vinteren lovet, at teamet har fundet betydelige aerodynamiske forbedringer, og dagens præstation underbygger denne påstand.

“Bilen føles virkelig god. Vi har arbejdet med balancen hele dagen, og jeg tror, vi er et godt sted nu,” sagde Norris efter testen. “Men det er stadig for tidligt at drage konklusioner. Vi fokuserer på vores eget program.”

Mercedes overrasker

George Russell sluttede dagen som nummer to, kun 0,157 sekunder bag Norris, hvilket antyder, at Mercedes måske har fundet løsningen på deres problemer fra de seneste sæsoner. Særligt imponerende var dog den unge rookie Kimi Antonelli, der satte den hurtigste tid i morgensessionen og samlet endte som nummer syv efter at have gennemført 78 omgange.

Russell virkede forsigtig optimistisk: “Vi har lært meget af fortiden. Den nye bil føles markant anderledes, mere forudsigelig. Men vi ved alle, at testtider kan være misvisende.”

Red Bull holder kortene tæt til kroppen

Tredobbelt verdensmester Max Verstappen sluttede dagen på tredjepladsen, 0,2 sekunder efter Norris. Red Bull Racing virkede dog som sædvanlig mere fokuseret på længere stints og dataindsamling end på at sætte hurtige tider.

Dagens forløb blev kortvarigt afbrudt, da Liam Lawson, der testede for Red Bull, oplevede et mindre spin i sving 3. Han kom dog hurtigt tilbage på banen og sluttede dagen som nummer otte.

Hamiltons Ferrari-debut

En af dagens mest ventede begivenheder var uden tvivl Lewis Hamiltons officielle debut for Ferrari. Den syvfoldige verdensmester gennemførte 70 omgange i sin nye røde racer og sluttede dagen som nummer 13. Hamilton virkede upåvirket af placeringen.

“Det handler ikke om at være hurtigst nu. Det handler om at forstå bilen og opbygge et fundament,” forklarede Hamilton. “Jeg er imponeret over teamets professionalisme og dedikation. Det føles som en ny start.”

Charles Leclerc, der delte køretiden med Hamilton, sluttede dagen på en solid fjerdeplads.

Sainz imponerer for Williams

Carlos Sainz Jr., der har skiftet Ferrari ud med Williams, viste lovende takter for sit nye team med en femteplads. Dette kan være et tidligt tegn på, at Williams fortsætter den positive udvikling, de påbegyndte i 2024.

Testdag forlænget efter strømsvigt

Dagen var ikke uden dramatik, da et strømsvigt ramte store dele af banen, inklusive teamgarager og banens floodlights. Dette resulterede i en pause på over en time. Som kompensation blev eftermiddagssessionen forlænget med 60 minutter, hvilket Esteban Ocon fra Haas udnyttede til at gennemføre hele 88 omgange – flest af alle kørere.

Tæt felt tegner sig

Særligt bemærkelsesværdigt var, at der kun var 1,180 sekunder mellem de 10 hurtigste tider på denne første testdag. Dette kunne tyde på et potentielt tæt felt i den kommende sæson, hvor marginaler kan blive afgørende.

Dag 2: Williams overrasker, mens Ferrari og McLaren imponerer i race-simuleringer

Anden dag af Formel 1’s pre-season test i Bahrain bød på flere interessante udviklinger, da holdene begyndte at vise mere af deres potentiale under usædvanlige vejrforhold for ørkenstaten.

Sainz dominerer for Williams

Carlos Sainz fortsatte sin imponerende form for Williams ved at toppe timesheetene med en tid på 1m 29.348s. Williams valgte at lade Sainz køre både morgen- og eftermiddagssessionen, hvilket gav den erfarne spanier mulighed for at gennemføre flest omgange af alle kørere og opbygge en dybere forståelse af sin nye bil.

“Det er tidligt at drage konklusioner, men bilen føles godt balanceret,” sagde Sainz. “Vi har taget et skridt fremad i forhold til sidste år, det er tydeligt.”

Hamilton finder sig til rette i Ferrari

Lewis Hamilton viste, at han hurtigt tilpasser sig livet i rødt ved at sætte dagens næsthurtigste tid og toppe morgensessionen. Hamiltons præstation underbygger teorien om, at Ferrari har bygget en konkurrencedygtig bil til 2025-sæsonen.

“Jeg føler mig mere tilpas i bilen nu,” forklarede Hamilton. “Vi eksperimenterer stadig meget med setuppet, men der er potentiale.”

McLaren imponerer i race-simulation

Dagens måske vigtigste udvikling fandt sted, da McLaren, Ferrari og Mercedes alle gennemførte seriøse race-simuleringer om eftermiddagen. Dette gav det første direkte sammenligningsgrundlag mellem de tre topteams.

Baseret på disse simuleringer ser McLaren ud til at have en lille, men betydelig fordel. I en simuleret 51-omgangs race var McLaren 12 sekunder hurtigere end Ferrari, mens Mercedes var yderligere 2 sekunder bagud.

McLarens teamchef Andrea Stella forblev dog forsigtig: “Vi er tilfredse med vores fremskridt, men vi ved, at andre teams ikke nødvendigvis viser deres fulde potentiale endnu. Red Bull har stadig ikke vist deres kort.”

Red Bull kæmper med tekniske problemer

Mens McLaren, Ferrari og Mercedes imponerede, havde Red Bull en mere problematisk dag. Liam Lawson oplevede et vandtryksproblem, hvilket resulterede i betydeligt mistet køretid. Max Verstappen var ikke i bilen på dag 2, hvilket yderligere begrænsede teamets dataindsamling.

Regn i ørkenen

Dagen var også bemærkelsesværdig på grund af usædvanlige vejrforhold for Bahrain. Der faldt regn i løbet af dagen, hvilket påvirkede kørslen og fik nogle teams til at blive i garagen i perioder. Dette gav dog også teams mulighed for at indsamle værdifuld data under fugtige forhold, hvilket kan blive relevant senere på sæsonen.

Alpine og Williams leder midterfeltet

Baseret på de første to testdage tegner der sig et billede af, at Alpine og Williams potentielt kan være de stærkeste teams uden for top-4 (Red Bull, Ferrari, McLaren og Mercedes). Både Alpine og Williams har vist lovende fart og pålidelighed.

Dag 3: Mercedes slår til i sidste øjeblik

Den tredje og sidste dag af Formel 1’s pre-season test i Bahrain bød på en dramatisk afslutning, da George Russell i sidste øjeblik snuppede den hurtigste tid fra Max Verstappen med blot 0,021 sekunder.

Russell sikrer Mercedes toppen

George Russell satte en imponerende tid på 1m 29.545s i de sidste minutter af testen, hvilket var nok til at overhale Max Verstappens tid på 1m 29.566s. Dette gav Mercedes en positiv afslutning på en test, der har vist lovende tegn for teamet.

“Det føles godt at afslutte testen på denne måde,” sagde Russell. “Bilen har gjort fremskridt hver dag, og vi begynder at forstå dens styrker og svagheder. Men vi ved alle, at testtider ikke altid fortæller hele historien.”

Verstappen vender stærkt tilbage

Efter at have mistet dag 2 af testen, var Max Verstappen tilbage i Red Bull-bilen og tilbragte hele dagen med at indsamle data og arbejde med forskellige setups. På trods af Red Bulls problemer på dag 2, viste Verstappen, at teamet stadig er en kraft, der skal regnes med.

“Vi har fulgt vores program og fået gode data,” forklarede Verstappen. “Det handler ikke om at være hurtigst i testen, men om at være hurtigst, når det gælder. Vi har lært meget om bilen, og jeg er tilfreds med fremskridtene.”

Leclerc hurtigst om morgenen

Charles Leclerc satte dagens hurtigste tid i morgensessionen for Ferrari, før han overlod bilen til Hamilton om eftermiddagen. Ferrari har gennem hele testen vist konsistent fart, og teamet virker godt forberedt til sæsonåbneren.

“Vi har haft en produktiv test,” sagde Leclerc. “Bilen føles mere forudsigelig end sidste år, og vi har en god platform at bygge videre på. Nu handler det om at finjustere alt før Melbourne.”

Albon imponerer for Williams

Alex Albon var en af kun to kørere - sammen med Verstappen - der blev i bilen hele dagen. Den thailandske kører var kortvarigt hurtigst og sluttede dagen som nummer tre, hvilket underbygger Williams’ positive momentum fra de foregående testdage.

Stroll sygdomsramt

Lance Stroll måtte afbryde sin test for Aston Martin efter kun 34 omgange på grund af sygdom. Fernando Alonso overtog bilen for resten af dagen, men den mistede køretid var et tilbageslag for teamet, der har kæmpet for at finde farten gennem hele testen.

Top-præstationer på sidste dag

Bag toptrioens tider sluttede Oscar Piastri fra McLaren som nummer fire, Pierre Gasly fra Alpine som nummer fem og Lewis Hamilton som nummer seks for Ferrari.

Samlet vurdering: Hvad har vi lært?

Efter tre intensive testdage i Bahrain, hvor teams har kørt over 4.000 omgange tilsammen, begynder et billede at tegne sig af styrkeforholdet forud for sæsonåbneren i Melbourne den 14.-16. marts.

McLaren ser stærkest ud

Baseret på både enkelttider og særligt race-simuleringer, fremstår McLaren som det team, der har det stærkeste udgangspunkt. Deres bil virker velbalanceret, pålidelig og hurtig over både korte og lange stints. Både Lando Norris og Oscar Piastri har udtrykt tilfredshed med bilens opførsel.

McLarens tekniske direktør James Key forklarede: “Vi har bygget videre på fremskridtene fra sidste år og fokuseret på at forbedre bilens svage punkter. Resultaterne fra testen er opmuntrende, men vi ved, at vores konkurrenter også vil udvikle sig hurtigt.”

Ferrari tæt på

Ferrari har vist imponerende fart gennem alle tre testdage, og både Charles Leclerc og Lewis Hamilton virker komfortable i den nye SF-25. Særligt i race-simuleringerne var Ferrari kun marginalt langsommere end McLaren, hvilket tyder på, at det italienske team kan være med i kampen om sejre fra sæsonstart.

Teamchef Frédéric Vasseur var forsigtig optimistisk: “Vi har haft en solid test uden større problemer. Begge kørere er tilfredse med bilens balance, og vi har gennemført vores testprogram som planlagt. Men den virkelige test kommer i Australien.”

Mercedes tilbage i kampen?

Efter flere vanskelige sæsoner tyder meget på, at Mercedes har fundet en løsning på deres problemer. George Russells hurtigste tid på den sidste testdag og teamets generelt stærke præstation giver grund til optimisme hos det tyske team.

Dog var deres race-pace marginalt langsommere end både McLaren og Ferrari, hvilket antyder, at der stadig er arbejde at gøre før sæsonstart.

Red Bull - den store ukendte

Som så ofte før er Red Bull det sværeste team at læse. Max Verstappens hurtige tider på dag 3 viser, at teamet stadig har fart, men tekniske problemer på dag 2 og en generelt mere diskret tilgang til testen gør det vanskeligt at vurdere deres sande potentiale.

Historien har dog vist, at Red Bull ofte holder kortene tæt til kroppen i testen, for så at dominere, når sæsonen begynder for alvor.

Williams og Alpine leder midterfeltet

Det mest opmuntrende fra midterfeltet er Williams’ imponerende præstation, med Carlos Sainz’ hurtigste tid på dag 2 og Alex Albons stærke afslutning på dag 3. Williams ser ud til at have taget et betydeligt skridt fremad og kunne potentielt kæmpe om podiepladser under de rette omstændigheder.

Alpine har ligeledes vist lovende takter og ser ud til at kunne udfordre Williams som “best of the rest”.

Udfordringer for Aston Martin og Haas

Både Aston Martin og Haas har haft en mere diskret test, med få højdepunkter og ingen tider i top-5. Dette kunne tyde på, at disse teams starter sæsonen i den nedre del af midterfeltet.

Forudsigelse for 2025-sæsonen

Baseret udelukkende på pre-season testen i Bahrain (og med alle de forbehold, der følger med), her er min forudsigelse for konstruktør- og kører-VM i 2025:

Konstruktør-VM - Top 3:

  1. McLaren-Mercedes: Teamet fra Woking har vist den mest komplette pakke under testen - hurtig over en enkelt omgang, stærk race-pace, god dækslitage og pålidelig. Hvis de kan fortsætte deres udviklingstempo fra sidste sæson, har de gode muligheder for at sikre deres første konstruktørtitel siden 1998.
  2. Ferrari: Med en stærk kørerlinje-up i Leclerc og Hamilton, og en bil der virker konkurrencedygtig fra start, kan Ferrari udfordre McLaren hele vejen. Den italienske teams evne til at udvikle bilen gennem sæsonen vil være afgørende.
  3. Red Bull Racing: Selvom testen var blandet for Red Bull, vil det være en fejl at undervurdere dem. Med Max Verstappen ved rattet og en organisation, der har bevist sin evne til at vinde mesterskaber, vil de være en konstant trussel.

Kører-VM - Top 3:

  1. Lando Norris (McLaren): Efter flere år, hvor han har været tæt på, kunne 2025 blive året, hvor Norris endelig sikrer sig verdensmesterskabet. Hans konstante udvikling som kører, kombineret med hvad der ser ud til at være den stærkeste bil, giver ham et solidt udgangspunkt.
  2. Max Verstappen (Red Bull): Den tredobbelte verdensmester vil kæmpe hårdt for at forsvare sin titel. Hans exceptionelle køreevner kan ofte kompensere for en bil, der ikke er den hurtigste, og han vil være en konstant trussel.
  3. Lewis Hamilton (Ferrari): Kan Hamilton vinde en ottende VM-titel i sin første sæson med Ferrari? Det bliver udfordrende, men den syvfoldige verdensmester har vist lovende takter i testen og vil være en faktor i mesterskabet, især hvis Ferrari leverer en konkurrencedygtig bil gennem hele sæsonen.

Dette er naturligvis ren spekulation baseret på tre dages test, og mange faktorer vil påvirke den faktiske sæson - fra udviklingshastighed til holdbarhed, vejrforhold og simple kørefejl. Men det er en del af spændingen ved Formel 1 - uforudsigeligheden og dramaet, der udspiller sig over en hel sæson.

Nu venter vi spændt på sæsonåbneren i Melbourne den 14.-16. marts, hvor vi får de første reelle svar på, hvor holdene står i forhold til hinanden, når det virkelig gælder.

Relaterede artikler

Information

Frydendal-Oesten er et privatdrevet website, og vi ejer og/eller har brugsretten til alle billeder og tekster på sitet. Hvis du ønsker brugsretten til et eller flere af vores egne billeder, bedes du venligst, men bestemt, kontakte os, inden du gør brug af vores materiale.

Enhver anden form for kopiering, download, bearbejdelse, videresendelse, reproduktion, oversættelse osv. af indholdet på dette website er ikke tilladt uden skriftlig tilladelse fra Frydendal-Oesten.